Biznes w czasach pandemii – digitalizacja szansą na przetrwanie.
Pandemia, której wszyscy doświadczamy będzie miała ogromny wpływ na światową gospodarkę i to, z pewnością, w długofalowej perspektywie. W wielu branżach, jak choćby w turystyce, trudno przekuć kryzys w szansę. Nawet firmy, którym do tej pory świetnie się wiodło, stoją dziś w obliczu przebudowy swoich modeli biznesowych. Cenny jest tu przede wszystkim czas – trzeba zrobić to na tyle szybko, by zrównoważyć ogromne szkody wyrządzone restrykcjami i zanim konieczna będzie decyzja o zamknięciu biznesu.
W sektorach mniej dotkniętych skutkami pandemii zarządzający firmami również muszą przemyśleć, jakie wartości tworzą – czy są one aktualne teraz i pozostaną takie w przyszłości? Organizacje skoncentrowane na potrzebach swoich klientów, potrafiące działać zwinnie i szybko wprowadzające nowe rozwiązania, najszybciej dostosują się do nowych warunków, a dzięki temu mogą wykorzystać okazję. Kluczową rolę odegrają tu jednak wszelkie innowacje i rozwiązania cyfrowe. Mimo, że świat online towarzyszy nam już od lat i stał się nieodłączną częścią biznesu, obecna sytuacja zmusiła nas do zmiany przyzwyczajeń dosłownie z dnia na dzień. To istna rewolucja: zamknięcie w czterech ścianach i wynikająca z tego praca zdalna oraz komunikacja wyłącznie przez telefon czy Internet, wymuszają na organizacjach zmiany także w stylu zarządzania i znalezienie zupełnie nowych sposobów na dotarcie do klientów czy budowanie z nimi relacji oraz utrzymanie pożądanego poziomu zaangażowania pracowników. Dlatego szczególnie ważne jest, by w przemyślany sposób rozwijać w organizacji kulturę cyfrową.
Firmom, które do tej pory były „cyfrowo leniwe”, jest najtrudniej. W szybkim tempie musiały włączyć się do wirtualnego świata: wideokonferencje, udostępnianie dokumentów, rozwiązania chmurowe, bezpieczeństwo informacji. To ogromne wyzwania – wymagają nie tylko wybrania właściwych narzędzi, ale także skutecznego wdrożenia ich i przeszkolenia pracowników. Czy im się to podoba, czy nie – firmy, które chcą przetrwać muszą przejść na „online” i korzystać z profesjonalnych rozwiązań.
Firmy, które już wcześniej aktywnie korzystały ze wszelkich platform B2B, CRMów czy ERPów, szczególnie docenią dziś wydajność tych narzędzi. Sprzedawcy, aktywnie działający w sektorze e-commerce chwalą opatrzność - a powinni rozsądnych menedżerów - bo sprzedaż online nie tylko pozwoli im przetrwać ten trudny czas, ale jest też ogromną szansą na zmianę ich pozycji na rynku.
Jeśli Twoja firma nie jest jeszcze zaawansowana cyfrowo to właśnie nadszedł idealny moment, by przestawić się na biznes online. Nie ma jednak czasu do stracenia, dlatego warto skorzystać z gotowych i sprawdzonych rozwiązań takich jak:
- Proste strony www
- Podstawowe e-sklepy
- Narzędzia do wideo komunikacji
- Narzędzia do zarzadzania pracą zdalną
- Narzędzia do rezerwacji i płatności online swoich usług
- Platformy B2B
Nie pozwólmy, by pandemia spustoszyła naszą gospodarkę. Zróbmy wszystko, by nasze organizacje były bardziej zwinne i odporne na trudności, ale nadal pozostały ludzkie. Nowe warunki to nowe szanse na rozwój
i przygotowanie na szeroki zakres zagrożeń - zarówno przewidywanych, jak i tych nieoczekiwanych.
Autor:
Jacek Żmudziński Business Developement Director w Digital Sphere Sp. z o.o.
Komentarze
Najnowsze wpisy
- Jak w profesjonalny sposób zrealizować pomysł na własną aplikację?
- Biznes w czasach pandemii – digitalizacja szansą na przetrwanie.
- “Dedyk vs pudełko – jakie oprogramowanie wybrać”
- Czas w rekrutacji wg HR Managera Digital Sphere – Wojciecha Wojnowskiego.
- ProjektFit.pl – przydatne narzędzie w walce o sylwetkę